Om beltebilene

Her kan du lese mer om beltebilene. Vi har også noen videoer å vise deg.

Bombardier Snowmobilene

Bombardier er
et canadisk firma som bygde beltebilene, eller snowmobiler som de heter i Canada, fra midten av 1940-tallet til den siste ble produsert i 1981. Siden JVB begynte å bruke disse mellom Tyin og Eidsbugarden har vi kjøpt 12 av disse, noen nye og noen brukte. De siste 10 årene har alle bilene gjennomgått en omfattende restaurering og fremstår i dag i meget god stand. Originalt var alle utstyrt med Chrysler rekkeseks motor på 115hk, en del med manuell girkasse. På 1980-tallet fikk alle bilene ny og større motor. Valget falt igjen på Chrysler, men mer kraft av en V8 motor 5,4l og på 180hk. I løpet av de siste 10 årene med restaurering har en del av bilene fått enda kraftigere motor, en Chevrolet V8 på 5,7l og 310hk. Samtlige biler har nå en 3-trinns automatgirkasse.

En del tekniske løsninger er også forbedret opp gjennom årene selv om de ikke synes så godt, som f.eks. bremsesystem, varmeapparat, kjølesystem etc.

Beltebilene på Norge Rundt

17. april 2009 sendte NRKs Norge Rundt et innslag av beltebilene. Filmingen skjedde på strekningen Tyin – Eidsbugarden og på vårt verksted med vedlikehold av beltebilene. Se Norge rundt-sendinga her       

Avgang Eidsbugarden

--

Beltebiler ved Tyinholmen

--

Beltebil passerer Eidet

--

Opplasting på Tyin

--


Historie: Når vegen er stengt overtar Snowmobilene

Da vinterturismen begynte å melde sin ankomst allerede før krigen, ble det gjort forsøk med motorisert transport innover i fjellheimen. JVBs tidligere disponent Thor Hansen (1923-45) og hotelleier Helge Kvame på Eidsbugarden, eksperimenterte med en propelldrevet motorslede i traktene rundt Eidsbugarden. Dette falt så heldig ut at det ble bygd tre slike farkoster som ble satt inn i påsketrafikken mellom Eidsbugarden, Tyinholmen og Tyin. Dette var opptakten til at JVB i 1947 gikk til innkjøp av de første beltebilene, weasel, som ble brukt under krigen.

Weaselen var fin å kjøre opp løyper med og til å frakte bagasje innover fjellheimen, men lite egnet til å frakte passasjerer. I 1948 kom Snowmobilene som var langt mer egnet til å trafikkere i fjellheimen vinterstid.
Snowmobilen ble også satt inn på strekningen Beitostølen-Båtskaret-Bygdin som for øvrig hadde sin siste sesong i 2017.

I dag har JVB til sammen 12 Bombardier Snowmobiler i trafikk på strekningen Tyin – Eidsbugarden.